Info
15199
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15199,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive

Schoolbeleid

De Zonnebloem staat voor een participatief en innovatief beleid. Directie en leerkrachten denken samen na over de uitbouw van de school. Daarnaast geeft ook de expertise van externe partners zoals ouders, nascholers, het CLB, het ondersteuningsnetwerk, de pedagogische begeleidingsdienst, … mee vorm aan het schoolbeleid.

Hoe gaan we te werk?

We zetten extra in op executieve functies, zoals emoties reguleren, plannen, organiseren, doorzetten, … In de kleuterschool doen we dit met pictogrammen en via prentenboeken. In de lagere school zitten deze executieve functies in de projectwerking en het viersporenbeleid.

Bij de projecten werken we klasoverstijgend per graad. Naarmate leerlingen ouder worden, worden de projecten uitgebreider en krijgen de kinderen meer verantwoordelijkheid. Bij het viersporenbeleid leren kinderen zichzelf inschatten. Ze kiezen zelf voor extra instructie, miniklas of zelfstandig werk. Op die manier spelen we in op het feit dat niet alle kinderen op hetzelfde moment iets kunnen of kennen. We zetten dan ook erg in op differentiatie en zorg.

Ook spelend leren vinden we belangrijk. Uiteraard vind je dit in de kleuterschool overal terug. In de voormiddag zijn er begeleide activiteiten, in de namiddag zijn er rustigere activiteiten. In de lagere school wordt de leerstof via bewegend leren en allerlei spelvormen/spelletjes extra ingeoefend.